tisdag 25 januari 2011

PULS

Igår pratade vi om puls. Hjärtat har en puls, en låt har också en puls. En låt som går långsamt har en långsam puls precis som att en snabb låt har en snabbare puls. Vi lekte olika lekar som har med puls att göra. "Hövding och spanare". Alla sitter i en ring och har två "kinapinnar" i händerna. Den som är Hövding ska leda oss andra med olika rörelser med pinnarna och hålla en jämn puls. Spanaren ska gissa vem Hövdingen är som leder rörelserna genom att försöka se när den byter rörelser.

En annan lek vi lekte var "Tvättmaskinen" som liknar leken "Katt och råtta". Ett barn är tvättmedel som ska ta ett annat barn som är smutstvätt. De resterande barnen ska stå på led fyra och fyra i en fyrkant och sträcka ut armarna så att ingen kan komma förbi där. Vi räknar till fyra efter musikens puls och vänder sedan ett kvarts varv. Då bildas gångar i leden där tvättmedlet ska försöka fånga smutstvätten. Till den här leken kan barnen få ta med egen musik.

                                                  Tvättmaskinen


En annan lek gick till så här: Alla sitter i en ring. En är master och alla andra i ringen får en siffra som vi ska komma ihåg. Master säger: Master till  7, då säger den som var siffran 7: 7 till 12, 12 till 3 osv. Samtidigt som vi säger detta gör vi rörelserna: slå med händerna på knäna, klappa händerna, tummarna peka bak. Allt ska ske med en jämn puls. Det går att göra leken i olika svårighetsgrader. Bara klappa händerna, komma ihåg sin siffra genom att ha en lapp med siffran framför sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar