torsdag 17 februari 2011

Arrangering

Ska vi arrangera en fest, blommor eller ett barnkalas? Det kan vi göra men det går också att arrangera en låt. Att arrangera en låt är att planera hur jag ska bygga upp en låt. Med en låt som bara har några få meningar kan vi bygga upp genom att första gången bara spela ett intro, andra gången ett solo av en flicka, tredje gången att flera sjunger och sjunger i  eko, fjärde gången ett solo av en pojke och så vidare. När vi arrangerar en låt behöver inte alla göra allt samtidigt. Om vi sjunger i kanon sjunger alla samma låt men vi börjar vid olika tidpunkter. Så här kan en kanon låta:


Till vissa sånger passar det bra att sjunga tre olika verser samtidigt. "Tussi tussi tussilago" är ett förslag där alla tre melodier kan sjungas samtidigt som en trestämmig sång.
Tussi-tussi-tussi-tussi-tussilago,
 å va fin du är.
Tussi-tussi-tussi-tussi-tussilago,
 nu är våren här!

Krokus växer i rabatten,
 å va fin du är.
Är så glad för sol och vatten,
 nu är våren här!

Vitsippa, vitsippa, vitsippa, vitsippa,
å va fin du är
Vitsippa, vitsippa, vitsippa, vitsippa.
Nu är våren här!
 
När vi sjunger sången i en barngrupp kan det passa bra att plocka in riktiga blommor för att konkretisera både sången och årstiden våren. När vi ändå har inne blommorna kan vi använda våra sinnen och även känna och lukta på dem. Vi kan också prata om blommans olika delar med ståndare, pistill, kronblad, foderblad och stjälk.

Idag blev jag medveten om att det finns en sångbok som heter "Pojkaktig sångbok". Jag reagerade genast och undrade varför sångboken måste ha de namnet. Förklaringen som musikerna hade var att det finns många kvinnliga förskollärare och att dessa ofta sjunger Alice Tegnérs visor som "Sov du lilla videung". Musikerna tyckte att det skulle finnas lite mer riviga och annorlunda låtar på förskolor som även pojkarna tycker om. Jag anser att det ska finnas många olika slags musik på en förskola som passar till flickor, pojkar, liten, stor och så vidare. Att kalla sångboken för "Pojkaktig sångbok" anser jag är fel då många flickor också tycker om den genrén på låtar. När vi pedagoger ser ett material med ett sådant namn är det lätt att vi dissar det. Det är viktigt att vi lyssnar igenom materialet och tar ut det dom vi tycker verkar bra. Vi säger ju inte till barnen att sångerna är hämtade ifrån en pojkaktig sångbok. Många av dessa låtar kan passa bra att använda som temasånger till hallowen. Här är en länk till "Pojkaktig sångbok 1, 2 och 3" http://www.itslearning.com/mah/lumaol/pojkaktig/

Idag gick vi igenom att toner har olika namn, stora A och lilla f. Detta kan jämföras med bilar som också har olika namn, Volvo och Audi. De 7 tonerna CDEFGAB bildar en oktav. Dessa toner upprepas sedan i andra oktaver. Vi kan jämföra att varje oktav är en Volvosort. Namn på de olika oktaverna är:
  • Stora oktaven  CDEFGAB
  • Lilla oktaven cdefgab
  • Ettstrukna oktaven c1, d1, e1, f1, g1, a1, b1
  • Tvåstrukna oktaven c2, d2, e2, f2, g2, a2, b2
  • Trestrukna oktaven c3, d3, e3, f3, g3, a3, b3 osv.

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar