onsdag 9 februari 2011
Presentation av vetenskapliga artiklar
Här är ett litet axplock ifrån dagen då alla grupper redovisade sina vetenskapliga artiklar. De olika artiklarna handlade om musik-inlärning-rörelse. Idag säger många pedagoger att vi inte har tid med musik. Pedagoger anser inte att musik är viktigt på förskolan utan vill hellre lägga mer vikt på andra ämnen för att förbereda barnen för skolan. Men forskare anser att musik är viktigt och inte bara för just musikens skull utan också för inlärning av andra ämnen. Musik får inte bara bli ett roligt avbrott, utan det är lika viktigt som allt annat på förskolan. Vi pedagoger borde istället reflektera över hur och varför vi ska använda musik och rörelse i förskolan. Forskning visar att musik och tidig språkutveckling har ett samband. Ett tips på hur vi kan arbeta med musik med de yngre barnen är att använda föremål till sånger för att konkretisera. Det som sjungs visas med föremål. Barnen kan sedan själva med sin egen kropp göra rörelser utefter sångens innehåll (vara grodan som hoppar omkring). För att få in en skapande process med musiken kan barnen få tillverka egna föremål som de tycker passar sången. Det som jag anser är det mest viktiga är pedagogerna förhållningssätt till musik. Kan de förmedla ett positivt intryck av en musisk aktivitet hänger barnen garanterat med på det. Använd musik regelbundet så blir vardagen både rolig och lärorik!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar