Vi sjöng också rörelsevisan: Vipp-på-rumpan-affär
En av grupperna hade ett tema om våra fem sinnen, smak, hörsel, syn, lukt och känsel.
Här är en sång vi sjöng om våra sinnen:
Vi lekte gömma nyckel där två, de som skulle leta efter nycklarna, fick gå ut. Det var också två som gömde nycklarna tillsammans. Vi andra skulle spela på instrument. Vi skulle spela svagt då letarna var långt ifrån nycklarna och starkt när de var nära nycklarna. Vi använde alltså instrumenten istället för att säga att det bränns. Då det var två och två som jobbade ihop fick de samarbeta samtidigt som det var en trygghet att vara två.
Det togs fram tre instrument, gitarr, maracas och trumma. Vi skulle blunda och en skulle spela på ett av instrumenten och även placera sig någonstans i rummet. Vi skulle gissa vad det var för instrument som spelades och varifrån ljudet kom.
Vi spelade på olika instrument och skulle härma ljudet som en ledde (Följa John). Vi turades om att vara John med våra egna instrument. Då fick alla känna av den direkta responsen som blev när ljudet man själv gjort upprepades.
En annan grupp började sin musiklektion med sången ”Hej på dig” ur Mera sång godis (1998, s.48).
Några fick sedan ta lappar ur en musikpåse. På lapparna var det bilder som vi skulle förknippa med sånger. Bilderna föreställde en spindel, fjäril, tupp och en groda. Vi blev indelade i grupper om fyra och fyra och fick tilldelat oss ett djur på en bild. Varje grupp skulle gestalta dessa djur och visa de andra. Sedan skulle grupperna välja instrument efter hur vi ansåg att djuret lät. Sedan sjöng vi den här låten:
Vi avslutade musiklektionen med att gestalta "Fem små apor":
En annan grupp valde att ha djungeltema på sin musiklektion. Vi fick instrument som vi spelade på samtidigt som några spelade "In the jungle" på gitarr. Vi stod i en ring och dansade in mot mitten och ut igen samtidigt som vi spelade på våra instrument.
Vi gjorde förutbestämda rörelser till sången Waka Waka (http://open.spotify.com/track/2Cd9iWfcOpGDHLz6tVA3G4) där det var en ledare som visade oss rörelserna. I läroplanen Lpfö98 (2010, s. 11) står att "Förskollärare ska ansvara för att arbetet i barngruppen genomförs så att barnen får stöd och stimulans i sin motoriska utveckling". Det står också i Lpfö98 (2010, s. 10) att "Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning...". Genom att använda sig av barnens favoritlåtar kan vi tillsammans med barnen komma på rörelser. De har alltid goda idéer och mycket fantasi.
Vi sjöng också "En elefant balanserade" samtidigt som vi fick gå på hopprep och hålla balansen. Vi fick i denna övning träna på att samarbeta, räkna och öva upp balansen. På en förskola hade jag valt att vara färre barn, kanske 5 om man ska komma upp till fem elefanter. Jag skulle lägga ut ett rep eller en tejp i en cirkel så att vi inte behövde backa eller gå åt ett annat håll. (Om vi använder tejp kan den sitta kvar om barnen själva vill utföra aktiviteten vid ett annat tillfälle). När nästa elefant ska balansera spelar det ingen roll var i cirkeln man är, det är bara att grabba tag i nästa elefant. Är det många barn kan man göra flera cirklar.
När man har en lektion med barnen är det bra att summera ihop vad vi gjort. Vi kan fråga barnen vad vi gjort och vad de anser att de fått för nya kunskaper. Det är ett bra sätt för barnen att få göra en reflektion.
Vi avslutade lektionen med en massagesaga. Det är ett bra sätt att komma ner i varv och för att avsluta en aktivitet.
En dag i djungeln
Det är en varm och skön dag i djungeln,
solens strålar värmer alla djur och växter,
Gör cirklar med händerna över ryggen
En elefant går med tunga steg i värmen,
han är på väg till vattenhålan för att dricka
Trycker med handflatorna över ryggen
Plötsligt kommer en fjäril flygande,
Den breder ut sina vingar,
och landar på elefantens rygg
zig zag rörelser med händerna
På marken sitter en färgglad fågel,
som pickar efter frön
trumma lätt med fingertopparna på ryggen
Och lite längre bort håller tigrarna till,
de vässar sina klor mot träden
Dra försiktigt med naglarna uppifrån och ner.
Börja uppifrån ryggen och gå neråt
Högt upp i träden klättrar aporna,
Där leker dom och busar till de blir trötta
Knåda nedifrån och upp på hela ryggen
De lägger sig sedan gott på varsin gren
Och slumrar en stund
Håll händerna mot ryggen en lång stund helt stilla
Med den sista gruppen fick vi leka "Höken flyger högt". Leken går ut på att man ska hoppa högt när ledaren säger ett djur som kan flyga. Ex. Måsen flyger högt- då ska alla hoppa högt. Snigeln flyger högt - då ska man inte hoppa. De som hoppar då får hjälpa till att kolla vilka som hoppar "fel". I den här leken kan alla barn som vill vara ledaren. Det gäller bara att komma på olika djur, men det är lättare sagt än gjort.
Vi lekte också en variant av "Hunden och benet". Vi sitter i en ring, en ska lägga hundbenet bakom någon i ringen. När den lagt benet där ska den som lade benet springa åt ett håll runt ringen och den som fick benet bakom sin rygg ska springa åt andra hållet. Leken går ut på att först komma tillbaka till den plats de utgick ifrån. Den som kommer sist får lägga benet bakom någons rygg.
Vi fick också fiska upp en sång. Det var bilder på olika djur som vi skulle associera till någon sång. Bilderna föreställde bland annat apor, spindel och en snigel. Här är en ny variant på Lilla snigel-sång.
Här är vår grupps planering till det didaktiska seminariet. Vi fick mycket positiv feedback ifrån resterande grupp, bland annat att det var en väl genomtänkt musiklektion och också bra övergångar mellan aktiviteterna:Vi lekte också en variant av "Hunden och benet". Vi sitter i en ring, en ska lägga hundbenet bakom någon i ringen. När den lagt benet där ska den som lade benet springa åt ett håll runt ringen och den som fick benet bakom sin rygg ska springa åt andra hållet. Leken går ut på att först komma tillbaka till den plats de utgick ifrån. Den som kommer sist får lägga benet bakom någons rygg.
Vi fick också fiska upp en sång. Det var bilder på olika djur som vi skulle associera till någon sång. Bilderna föreställde bland annat apor, spindel och en snigel. Här är en ny variant på Lilla snigel-sång.
Didaktiskt Seminarium
Vad:
En musiksamling som riktar sig emot barn i förskoleklass och där den röda tråden är bokstäver. De moment som barnen kommer att få göra är instrumentval och instrumentspelande samt en musikrebus. Sist skall vi lugnt läsa en bokstavs-vers för barnen när de ligger och vilar på golvet, detta blir alltså ett avslappningsmoment.
Hur:
Vi kommer att samla barnen i en ring på golvet. Vi har förberett bokstavskort med 8 olika bokstäver på, vilka representerar första bokstaven i alla barnens namn. Bokstäverna har vi på förhand tagit ut och de är: A, E, I, K, L, M, S, T. Utefter den bokstaven vi visar upp kommer barnen att få välja varsitt instrument från en korg. I korgen har vi lagt 7 olika instrument, 3 av varje sort. Detta för att smidigt bilda smågrupper till nästkommande moment, musikrebusen. Barnen kommer att få spela på sitt valda instrument då någon bokstav från deras namn visas upp. Detta har vi förberett med fyra bokstavskort med olika bokstavskombinationer, dessa är MEL, ARS, KTI och ett kort där alla får spela. För att barnen skall få prova på att spela på fler än ett instrument kommer de att få skicka vidare sitt instrument ett steg åt höger i ringen, detta kommer att ske några gånger. Låten som vi tänkt spela i bakgrunden till detta moment är ”ABC” med Anna Book.
Barnen är nu uppdelade i 7 smågrupper utifrån vilket instrument de har och får i tur och ordning lägga tillbaka detta i korgen samt hämta papper och penna till nästa moment. Vi kommer att ha en musikrebus där barnen skall gissa bokstav utifrån en vers ur Majas alfabets-sång. Vi kommer att spela en vers i taget och samtidigt visa upp tillhörande bild. Vi har på förhand tänkt ut ett ord och kommer att spela verserna i ordning så att de bildar det ordet. När vi spelat alla verserna så kommer vi att diskutera tillsammans med barnen vad de fått fram för bokstav och hur de tänkte. Vi skriver upp bokstäverna på tavlan så att alla kan se ordet tydligt.
Avslutningsvis kommer vi att ha ett avslappningsmoment där barnen får lägga sig på golvet och höra på samma verser som var i rebusen men denna gången upplästa av oss med instrumentell lugn musik i bakgrunden.
Varför:
Vi vill uppmärksamma barnen på vilken bokstav deras namn börjar på och vilka fler bokstäver de har i sitt namn. Syftet med detta moment är även att dela in barnen i smågrupper varpå vi valt att ha 7 olika instrument med 3 av varje. Vi vill att barnen skall få känna rytm och känslan av att själv vara med och skapa musik. Uddén (2004, s. 69) lyfter att då barnen själva får vara med och skapa musik, genom att bland annat spela instrument istället för att enbart lyssna till musik, så stimuleras hela hjärnan vilket författaren ser som nödvändigt för barn. Genom att byta instrument med varandra tror vi att barnen tränar sig på att få lämna ifrån sig sitt instrument samt att få prova något de själva inte valt eller inte fått möjlighet att välja då det redan var upptaget. Vi har valt att ha olika bokstavskombinationer för att inget barn skall behöva spela själv, detta tror vi skapar trygghet i gruppen.
Vi vet att alla barn i vår klass är duktiga på bokstäver men annars är det viktigt att se till att barnen kompletterar varandra kunskapsmässigt i de sammansatta grupperna. Vi vill att barnen skall träna sin samarbetsförmåga vilket Uddén (2004, s. 70) styrker då musik är ett bra arbetssätt och metod för att nå detta. Vidare står det även i Läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lpo94 (2006, s. 9) att vi pedagoger skall sträva efter att barnen i samspel med andra lär sig ta hänsyn och visa respekt. Vi vill även att barnen skall träna sin koncentration och lära sig att lyssna aktivt på texten i musiken. Vi menar att barnen i detta moment tränar skriftspråket och sitt ordförråd. Barnen får även öva sig att prata inför grupp och sätta ord för sina åsikter då de får förklara hur de tänkt. Enligt Lpo94 (2006, s. 10) skall vi sträva efter att barnen lär sig att lyssna, diskutera och argumentera. Vi kommer även att föra ett metakognitivt samtal med barnen angående versernas innehåll. Denna typ av kommunikation och interaktion där barnen är delaktiga är enligt Pramling (2008, s. 57) den absolut viktigaste faktorn för barns lärande. Vidare beskriver författaren vikten av att barnen känner sig bekväma och att pedagogens attityd är tillåtande och öppen. Författaren menar även att vilka frågor vi som pedagoger ställer och hur vi sedan tolkar dessa är avgörande för hur kommunikationen kommer att utvecklas. Att kunna ta ett barnperspektiv är även det enligt författaren en förutsättning för att kunna föra dessa metakognitiva samtal.
I vår avslappningsövning kommer barnen att få höra samma verser som i rebusen igen, fast denna gång upplästa med instrumentell, lugn musik i bakgrunden. Detta tror vi är en bra återkoppling för att lämna plats till reflektion hos barnen. Enligt Svensson (2005, s. 12) är det ett bra sätt att förbereda barnen för läs-och skriv inlärning genom språklekar. Vidare menar Svensson att lek med språket i olika former ökar barnens språkmedvetenhet. Detta har vi tänkt på i vår didaktiska planering då vi gett barnen möjlighet att både lyssna till ord i sång och i tal, skriva, diskutera samt få förtydligat med visuella bilder. I Läroplanen för förskolan Lpfö98 (reviderad 2010, s. 7) beskrivs att barnen tillägnar sig kunskap genom lek. De lär sig även genom att samspela med andra då de iakttar, samtalar och reflekterar.
Vad har vi då fått ut av dessa tre gånger med ledda musiklektioner. Vi har fått många idéer och mycket inspiration till olika aktiviteter för barnen. Vi har lärt oss nya sånger och därmed breddat vår repertoar. Vi har verkligen bjudit på oss själva och när vi gör det bjuder barnen på sig. Vi har lärt oss att det är viktigt med övergångar mellan aktiviteterna för att spara tid och energi så vi inte stör barnens koncentration. Vi har också fått en tanke hur man kan arbeta med tema få en röd tråd i aktiviteterna. En stor utveckling har vi kunnat se hos oss från gång ett till gång tre, vi hade en mer detaljrik planering sista gången bland annat när det gäller gruppindelning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar