Så fick vi äntligen lyssna på varandras låtar. Några långsamma och dystra sånger och andra med lite mer fart och fläkt.
Grupp A1
Det var ett bra budskap då man i en barngrupp kan prata om vänskap och känslor. En sorgsen låt som slutade glatt. Låten rimmade. I låten förekom både dur och mollackord och det var stor skillnad mellan vers och refräng i tempo.
Jag vill ha en vän! by kattavoutsina
Grupp A2
En spännande, trolsk och sorgsen låt där de flesta ackorden spelades i moll.Alla ljud i låten kom från akustiska instrument (trumma, piano, flöjt, gitarr). Det blir då ett naturligt ljud som bildar den trolska stämningen. Låten är som en berättelse så man kan göra en gestaltning av ministoryn med barn. Man kan också prata rädsla med barnen. Eftersom låten inte hade någon refräng kan man göra en refräng tillsammans med barnen.
En liten rädd drake by annabus
Grupp A3
En tydlig låt med regelbunden återupprepning som är lätt att ryckas med i. Det är lätt att göra rörelser till texten. I låten är det parrim.
Låten om draken by annabus
Grupp B4
Ett bra budskap som handlar om att inte ge upp utan fortsätta kämpa för det man tror på. Låten har många olika inslag med rap, sång och tal. En låt som många barn förmodligen tycker om.
Draken Drako by annabus
Grupp B5
En funktionell vaggvisa som upprepas. På grund av upprepningen är det en bra vaggvisa som man blir sömnig av. I refrängen sjunger de i stämmor. Ett härligt och lugnt ljud av regnrör. Budskapet trygghet kan vara intressant att prata med barnen om. Vad blir de trygga av?
Grupp B6
Låten handlar om en drake som även han kan vara rädd (för en fjäril). Den man tror ska vara modig är inte alltid det. För att en låt ska bli en hit är det viktigt att snabbt komma till refrängen. Utifrån låten kan man få in olika begrepp som olika färger, stora fötter osv. Låten har inget slut så tillsammans med barnen kan vi skriva och spela in hur många verser som helst. Det är bara fantasin som kan stoppa oss.
Den gröna draken by annabus
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar