Torben Stenberg som är både förskollärare och musikterapeut pratade om MING som står för Musik-Introduktion för Nybörjare i Grupp. Torben tar upp en bok som heter Tona Samman som handlar om förhållningssätt till musik. Musik ska vara kul och att musik handlar om mer än bara toner.
MING-metoden bygger på tre byggstenar:
- LJUD
- PULS/RYTM
- TONER
Vi gjorde också en egen ljudsaga. Torben berättade en saga om hur hans morgon hade varit så skulle vi göra ljud som passade in med olika instrument. Vi fick tillsammans diskutera vilket instrument som bäst passade till ljudet och sen ritade vi upp ljudet på tavlan. Varje tecken på tavlan betydde ett ljud. Första ordet vi skulle härma blev snabba sig. så här kan en ljudsaga se ut:
Så här lät ljudsagan:
Att göra en ljudsaga är läsförberedande då varje tecken står för ett ljud. Det är också skrivförberedande då vi läser tecknen från vänster till höger. i Läroplanen Lpfö98 (2010, s. 10) beskrivs att "Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner".
När det handlar om puls menar Torben att vi ska utgå ifrån barnets egen puls. Då vi alla har olika puls så får vi i en hel barngrupp spela i samma puls för att det ska bli enhetligt. Att spela på trumma är ett bra och lätt sätt att höra och känna puls.
Så äntligen fick vi prova på bygelgitarren.
En gitarr där man flyttar en bygel för att få ett ackord. Vill jag ha ett A-ackord flyttar jag bygeln till höger. Bokstäverna är även färgkodade så för att veta när jag ska byta ackord kan någon pedagog visa upp färgen till ackordet. Man kan också visa upp bokstäverna.
Man kan också visa med armen åt vilket håll bygeln ska vara för att få det rätta ackordet.
Gissa om Sara tyckte det var spännande att spela på en ensträngad bas.
För mer information gå in på:
www.musikhavet.se
www.bunnemusic.com
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar