torsdag 12 maj 2011

Musikprojekt sista föreställningen

Vad förnuftiga barn är. Idag var det två förskolor med barn i åldern 4 till 6 år. När prinsessan gav dåliga råd till Drako sa barnen: "Prinsessan bara lurar dig. Nästa gång hon lurar dig, så lyssna inte på henne". När Drako i en scen längtar efter Stina säger ett barn: "Men du har ju ballongen". Ja, vilken tröst. Drako hade ju fått ballongen av Stina innan hon åkte på semester. Barnen som tittade på föreställningen idag var lika inlevelsefull som alla andra barn som tittat i veckan. Vi kunde verkligen se hur barnen tappade verkligheten och gick in i fantasin för en stund. Genom att se barnen engagerade och intresserade av handlingen förstår vi också att de lyssnade. Som i de flesta sagor finns det goda och det onda med. Vi valde att draken var den goda och prinsessan den onda för att skapa en kontrast mot vad barnen är vana vid. Budskapet i föreställningen om att vara en god vän, och kämpa för det du vill och att ingen annan ska bestämma vad du kan är ett bra underlag för att skapa diskussion med barnen. Jag hoppas verkligen att barnen blivit inspirerade att själva sjunga, spela och dramatisera. Det viktiga är att vi pedagoger erbjuder en miljö där barnen har möjlighet att utvecklas inom musik, bild och drama. I Lpfö98 (2010, s. 10) står att "Förskolan ska sträva efter att alla barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama".

Vi fick väldigt bra respons av både musikläraren och bildläraren efter dagens föreställning som var en examination. Känslan i rummet precis innan föreställningen började var enligt Marie lugn men taggad stämning med en värme som från en het asfaltsväg- det här fixar vi. Kören synkade, artikulerade och lyssnade in varandra och musikerna. De akustiska instrumenten gitarr, piano, bas, trumma, xylofon var effektfulla och med bra ljudnivå. Rollerna avvägde sina röster och hade sköna röstlägen. Handlingen gjorde att man direkt var med från början. I vår handling fick vi in mycket från läroplanen så antingen när barnen ser på föreställningen eller gör en egen musikteater får de mer kunskap om: Naturvetenskap, moraliska värderingar, motorik, matematik, språk, samarbete, inflytande, delaktighet, identitet...

Vad har vi lärt oss under musikprojektet? Vi anser att vi har blivit säkrare, lärt oss mer, fått bättre självförtroende, god sammanhållning, lärt oss ta vara på varandras idéer och samspelat. Om barnen gör något musikprojekt ger det samma effekt på barnen. Visst vill vi att barnen ska få bättre självförtroende, kunna ta vara på varandras idéer, samspela, bli säkrare och framförallt lära sig. Låt barnen då få hålla på med musik, drama, dans, bild och lek!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar