tisdag 12 april 2011

Musikanalys

Vi fick lyssna på två olika låtar som vi skulle göra en musikanalys på. På första låten skulle vi lyssna på hur låten var upplagd med vers, refräng, solo, mellanspel och så vidare. Vi skulle också lyssna vilka instrument vi hörde. Här är låten "Inte ens min fröken vet" med Georg Jojje Wadenius:

http://open.spotify.com/track/6sGqoNdZFmpQRcAwgfGUCE

När vi lyssnade på andra låten skulle vi tänka på vad vi associerar till när vi hör den och varför vi associerar till just det. Musiken som vi hörde spelades av Jean Michel Jarre:





Jag hamnade i rymden när jag hörde den. Några rymdvarelser som skjuter med laser. Det är de elektroniska ljuden som för mig till rymden. Den här låten är bra att använda sig av när vi ska arbeta med ett tema om rymden. Eller varför inte låta barnen göra en analys av låten för att se vad de associerar till. Efter de har lyssnat på låten kan de få rita vad de tänkte på. Jag tror att barnen sedan har lättare att prata utefter sina teckningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar