torsdag 28 april 2011

Planering musikprojekt dag 3

Idag har vi fortsatt med manuset och försökt lägga in lite repliker. Vi lade också in en ny roll i teatern. Någon ska vara en fjäril. En annan sak vi kom på är att vi ska ha någon som sitter intill scenen och följer manuset om någon skulle komma av sig helt. Vi gjorde lite ändringar om tider till föreställningarna. Vi förstod att det kan komma ganska många barn och det får vara högst 70 personer i dramasalen där teatern ska spelas upp. Bara vi i klassen är närmare 30 personer och med barnen kommer givetvis även en del pedagoger. Då kom Marie, som gav oss handledning i teatern, på att vi gör en extra föreställning. På tisdag, onsdag och torsdag vecka 19 klockan 10.00 ska vi spela för barngrupper och på tisdagen klockan 13.00 ska vi göra föreställningen för studenter. Till generalmötet (en ifrån varje grupp träffas och går igenom vad som behöver göras och vad som är gjort och går igenom eventuella frågor) har manus/teatergruppen skrivit en lista med några punkter till de andra grupperna.



Manus så här långt

Scen 1:
Går omkring och upptäcker barnen överraskat
Thomas: Åh vad många barn! Är ni redan här? Och här går jag och städar tills ni ska komma. Är det ni som ska komma hit och se på föreställningen om den gröna draken? Drako drako dom har redan kommit!!
Sara(draken) kommer tassande när Thomas säger draken
Sara: Jag heter Drako,vad heter ni? kan inte ni berätta vad ni heter när jag har räknat till 3, alla samtidigt! Aha!! ni heter alltså sdfgsdfgesarytrhbvcx då!! men nu tycker jag att vi kör igång! (Ljuset släcks)
Ridån dras undan, Stina kommer in... sitter och leker med Drako, berättar att hon ska åka bort på semester med mamma och pappa.
D: men, du är ju min bästa vän, vem ska jag leka med då?
Stina ger den Röda ballongen( och säger att ballongen kanske kan muntra upp Drako och går studsande iväg.) Du kan ju öva på att bli brandman som du verkligen vill bli. Ridån går igen
Sara: ja Brandman vill jag verkligen bli, Åh nej nu kommer prinsessan undrar vad hon vill?
Linnea: Nej nej det kan du inte bli du sprutar ju eld
Draken Drako-låten- linnéa pratar prinsessan under låten
efter låten Linnea: Då får du nog kämpa riktigt mycket! Ridån går igen
ridån öppnas igen fristående eld finns på scenen .Prinsessan gör upp eld och skrattar lite elakt. Sång: ”en rädd och liten drake” Draken går runt på scenen och prinsessan smyger på draken. Prinsessan gömmer sig.
Prinsessan och draken träffas vid elden.
Linnea: Hej Drako! Är du ute och promenerar i MIN skog, jag har upptäckt att det är en eld här borta, den kan väl du släcka du som så gärna vill bli brandman, visa nu då vad du kan!
Sara: (panik) Men men men hur ska jag göra??
Linnea: Men jag kan ge dig lite tips här: Ta dom torraste löven du kan hitta och lägg dem på elden.
Sara: Oj det börjar ju brinna ännu mer!!
Linnea: Jag har ett till tips, ta torrt gräs och några torra grenar!
Linnea: Det var ju de jag sa! Du kan inte bli brandman (häller vatten på elden) ridån går igen
Ridån öppnas igen
Sara: Det är klart man släcker med vatten åh hon bara lurade mig, jag känner mig ledsen och jag saknar min vän, en riktig vän som Stina.
Sång: ”Jag vill ha en vän”
Sara: Nej jag är trött och känner mig ledsen, och just nu saknar jag verkligen Stina, jag tror det är bäst att jag går och lägger mig och sover.
Sång: ”Vaggsången”
Draken vaknar och sträcker på sig och säger:
Sara: Åh vilken härlig dröm jag hade i natt jag drömde att Stina kom tillbaka, hoppas den går i uppfyllelse.
Knackar på dörren, Stina står i dörren, kramar om varandra
Sara: Åh va roligt att du är tillbaka jag har saknat dig, titta jag har ballongen jag fick från dig kvar.
Stina tittar på ballongen och ler
Sång: ”Gröna draken” Stina och draken dansar tillsammans och gör rörelser utifrån texten i sången!
Ramlar ihop på golvet och säger
Sara:tänk va mycket roligt vi har gjort ihop
Marie: Ska vi ta en promenad till skogen?
Sara: Ja!
Ridåerna går igen
Thomas: Medan Stina och Draken går i skogen så händer något förskräckligt
Linnea: (Ropar på hjälp och springer genom skogen ) HJÄLP det brinner!!
Springer på draken och Stina och ber om hjälp!
Marie: Men Drako du vill ju bli brandman det här fixar du! Jag vet att du klarar det!
Sara: Vi måste ha vatten det var ju de du släckte med!
Draken springer och hämtar vatten i bäcken och släcker elden i prinsessans hus!
När elden är släckt:
Linnea: Tack för att du släckte elden och förlåt att jag var så dum. Jag ville bara ha en vän men visste inte hur jag skulle vara mot dig för att du skulle vilja leka med mig.
Sara: Jag vill gärna vara din vän men då får du vara snäll mot mig, för vänner är snälla mot varandra.
Marie: Men då kan vi ju vara kompisar alla tre!
Dansar omkring sång: ”Låten om draken”
(alla kommer fram och dansar)
Thomas: Tack för att ni ville komma hit och jag hoppas ni har haft det roligt. Ni kommer få med en cd.skiva så ni kan fortsätta lyssna och dansa till drakens låtar. Det skulle vara roligt om ni ritar teckningar eller skriver något brev till Drako och sen kan ni ge det till eran Vfu-student. Men nu får ni ta på er era skor och ytterkläder så får ni träffa draken och hans vänner utanför!
(ballonger)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar