måndag 28 mars 2011

Dans

När vi ska dansa med barnen är det viktigt att vi tycker att det är roligt och framförallt visar att vi tycker det är roligt. När barnen ser att vi har kul vill de gärna härma oss. När de har härmat oss och fått en rörelsebank kan de själva sedan hitta på egna rörelser. Det är viktigt att jag som pedagog släpper loss och visar rörelserna till 150% för då gör barnen rörelserna 100%. Jag får se till att modifiera rörelserna så att de passar just den åldern, precis som en tränare anpassar en fotbollsträning för barn. Vid genomförandet av en dans kan man börja med att lyssna på låten och samtidigt klappa händerna för att få in rytmen. Sedan kan benrörelserna visas. Eftersom barnen utvecklas inifrån och ut och uppifrån och ner är det lättare att klappa rytmen först för att sedan komplettera med benen. Eller bara börja med benen och när barnen känner sig säkra i de rörelserna kan rörelser med armarna läggas till. Idag har vi fått känna på olika danser som zumba, salsa och reggaeton. Härligt att få röra på kroppen! Vi har också i grupp fått göra egna rörelser till låtar. Vi förtydligade varje rörelse med streckgubbsbilder:

Låten vi gjorde rörelserna till var den här:
Eric Saade – Popular

När vi på en förskola ska göra rörelser till en låt kan barnen vara med att bestämma. Jag tror att de lättare kommer ihåg vilka rörelser de ska göra om de fått vara med att bestämma.

1 kommentar:

  1. Verkar som ni hade kul :), synd att jag missa detta, är ju annars mitt ämne :). Ni får visa Eric saade dansen någon gång ;).

    SvaraRadera