tisdag 29 mars 2011

Konsten att lära barn estetik

Idag gjorde vi gestaltningar med olika sinnliga uttryck. Vi började med att alla ställde sig i en gemensam ring som symboliserade en leksignal. Vi började härma dramapedagogen med den rörelsen hon gjorde. Sen fick vem som helst byta rörelse och då skulle vi andra härma den rörelsen. Så höll vi på tills vi hade en bank av olika rörelser. Vi delades in i grupper och skulle göra en beskriva en händelse med hjälp av 3-5 rörelser av de som vi nyss hade gjort i ringen. Av detta blev det ett rörelsemönster. Detta fick vi visa upp för varandra. Sen gjorde vi likadant men la till ljudeffekter till rörelserna.


Vid detta tillfälle fick de som tittade på skriva en replik på en lapp som kunde passa in i gestaltningen.


Vi satte oss sedan i vår grupp för att kolla igenom alla repliker och valde ut några som vi tyckte passade i vår gestaltning.



I gestaltningen använde vi oss från början av bara rörelser och la sedan till både ljud, repliker och redskap/verktyg (schalar). Vilken skillnad det blev, det blev mer effektfullt med ljud, repliker och redskap. I Lpfö98 (2010, s. 6) står att "Barnet kan i den skapande och gestaltande leken få möjlighet att uttrycka och bearbeta upplevelser, känslor och erfarenheter".

Så här blev vår gestaltning med rörelser, ljud, repliker och redskap:

Här har vi verkligen skapat tillsammans. Från att någon gjorde en rörelse till att det blev en gestaltning av dessa rörelser. Häftigt och egentligen väldigt enkelt att göra varsomhelst, ute och inne.

Kunskap kan ses på tre olika sätt:
1. Rationalistiskt- så här är det, slå ihop allas samlande tankar som finns.
2. Empiriskt- studerar sin omgivning. Talar om vad vi sett och analyserar det.
3. Konstruktivistiskt- återspeglar något som ska göras så det blir begripligt för andra.

Genom kunskap och erfarenheter blir man mer kunnig i att lyssna/ta till sig musik!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar