onsdag 30 mars 2011

VFU

Idag har jag äntligen varit på vfu igen. Jag började dagen med att bjuda in sju barn till en aktivitet med en fallskärm och instrument. I Lpfö98 (2010, s. 7) står .


Jag bad barnen sätta sig vid en plats där det fanns ett instrument. Vi pratade om vad instrumenten heter och hur de låter. Jag hade med mig tre maracas, tre ägg, en bjällra och ett par klaves. Jag visade att en person går på fallskärmen, som består av fyra gånger två färger och när den personen går på färgen gul ska alla som har gula instrument spela osv. Jag visade också att personen kunde stå på flera färger samtidigt. Vi hade den här musiken som passade väldigt bra till aktiviteten:
Robert Broberg – The Pling & Plong Sång (Inl.)


Barnen kom på ett nytt sätt de kunde ta sig fram på fallskärmen - att hoppa på ett ben.

Alla barn som var med i aktiviteten var aktiva genom att både spela och vara den som gick på fallskärmen. Barnen tyckte aktiviteten var rolig och de ville inte sluta. När vi hade gjort aktiviteten i ungefär 15 minuter kom barnen med förslaget att vara fler barn som samtidigt gick på fallskärmen. Vi prövade att tre barn samtidigt gick på fallskärmen. Efteråt frågade jag barnen hur det upplevde det. De tre barnen som gick på fallskärmen tyckte att det blev för trångt och att de lätt krockade med varandra. De barn som spelade upplevde att det var svårare att spela, det var rörigt. Jag frågade barnen vilka instrument de tyckte var roligast, härligast att spela. De svarade bjällra och ägg. Jag hade bara med ett par klaves och en bjällra. Det hade varit bra med fler av dessa instrument, delat upp instrumenten mer jämnt."Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av tal- och skriftspråk utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande"

Jag hade med mig min gitarr idag för att sjunga och spela lite med barnen. Jag hade förberett sångkort med de sånger jag kunde spela på gitarr. Jag satte mig ner med ett barn men genast var det fyra till fem barn som kom.


Jag hade också med mig ett påskägg med en kyckling i som vi använde när vi sjöng om "Var bor du lilla kyckling". Några barn var fascinerade över gitarren och ville gärna spela på den. Så här lät det:


Jag har kanske sått ett frö idag hos barnen för ett framtida instrumentspelande, bland annat genom att jag spelat gitarr för dem och att de själva fått spela på olika instrument.

Andra musikupplevelser jag varit med om i dag är bland annat att sjunga Bä bä vita lamm på ett annorlunda sätt. De sjöng Bä bä bä bä bä igenom hela sången. Nästa ord i visan är vita då sjöng de vit vit vit vit igenom hela sången. Det är bar för de barn som har svårt att komma ihåg vilka ord det är i visan. Det är också en bra träning för muskulaturen i munnen. Det blir också en mer tanke och reflektion om vad visan innehåller, en språkutveckling. Så här kan det låta om man sjunger Bä bä vita lamm på detta sätt:



På förmiddagen var det en av tre grupper som var inne och planterade solrosfrön. Det pratades om vad ett frö behöver för att gro- jord, vatten och ljus. I Lpfö98 (2010, s. 10) står att förskolan ska sträva efter att varje barn "utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra".






Här var också tagetes de planterat i ett "växthus":



En annan student som var på avdelningen gjorde ansiktsmålning ute på barnen. De blev målade som fjärilar, katter och lejon. Det var både pojkar och flickor som ville bli målade i ansiktet.


Andra saker som hände under dagen var det här:
Barnen ritar en gubbe till en saga

                                 

Här är en flicka som knäpper med sina fingrar i vatten. Undrar vilka tankar som rör sig i hennes huvud? Kan det vara en skön känsla eller är det ljudet som fascinerar?    
                                       
 

Idag var vi ute på gården en liten stund tillsammans med en annan avdelning. En pojke frågade mig vad jag heter och jag svarade Anna. Då upprepade han namnet samtidigt som han klappade stavelserna. Jag frågade vad han heter och han svarade Adrian samtidigt som han klappade stavelserna. Jag frågade hur många klapp mitt namn blev. Han svarade 2 och i mitt namn är det 3 klapp.
                                       
Här fick man gärna stå ute och måla med vattenfärg i det fina vädret:
Jag avslutade min dag med att vi alla satt ute i det vackra vädret och åt mellanmål                                   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar