torsdag 31 mars 2011

VFU

Idag gjorde jag fallskärmsaktiviteten som jag gjorde igår och med samma barn + att det var ett nytt barn. Barnen förklarade reglerna för det nya barnet. De var lika fascinerade och entusiastiska som igår och efter aktiviteten ritade de vad vi hade gjort. Här är deras sätt att tolka fallskärmsaktiviteten.


På den här teckningen kan vi tydligt se vilka instrument vi använde, maracas, ägg, bjällra och klaves

På morgonen fick jag vara med i en kurs i tecken som stöd som SPKC håller i för pedagoger. Det var en underbar upplevelse med mycket nya intryck och väldigt lärorikt.
Så här kan tecken som stöd tydliggöras

Idag fick jag av en annan student nya kunskaper hur man kan leka in kunskap i matematik. I Lpfö98 (2010, s. 10) står att förskolan ska sträva efter att varje barn "utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp". Man kan ha flera föremål i olika former och färger på ett papper. En ska "gå ut", de andra ska välja en av formerna som ska vara "bomben". När barnet kommer in ska det beskriva föremålet med ord, till exempel en gul kub, en lila triangel och så vidare. När barnet har beskrivit ett föremål, tar de andra barnen bort det föremålet. Barnet får beskriva ett nytt föremål och om det föremålet är bomben ropar de BOMBEN. Då blir det ett annat barn som får "gå ut".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar