onsdag 2 februari 2011

Färger, ackord, gitarr och piano

Färg och instrument, kan det höra ihop? Ja med hjälp av en fallskärm där tårtbitarna är blåa, röda, gröna och gula och med färgkodade instrument till kan det bli en härlig orkester. Fallskärmen läggs på golvet och ett barn går på de olika färgerna. När barnet står på den gula färgen spelar barnen som har instrument som är färgkodade gult. Barnet på fallskärmen går vidare till andra färger och andra barn spelar på de färgkodade instrumenten. Barnet som går på fallskärmen frågar sedan ett annat barn om det vill gå på fallskärmen.

Vi pedagoger ska inte tvinga ett barn upp på fallskärmen men vi ska be barnet att säga: nej tack inte idag. Då har inte barnet sagt för alltid att det inte vill. Fördelen med att gå på en fallskärm är att fokus läggs på fötterna. Vilken färg står barnet på? Detta kan vara bra för de barnen som vanligtvis är lite blyga då inte fokus läggs på ansiktet. Till den här aktiviteten spelas musik. Det som är viktigt att tänka på är att inte musiken går för snabbt eller för sakta. Om det inte finns färgkodade instrument går det också bra med färgade tejpbitar på instrumenten.



Den här leken går också att göra utan fallskärm. Istället för fallskärm visas färgerna upp i form av cirklar. När den röda cirkeln lyfts upp ska de barn som har instrument som är färgkodade i rött spela. Om vi delar in de färgade grupperna så att färgen röd spelar trummor och färgen blå spelar claves och så vidare är det viktigt att barnen får byta grupper så att de får testa alla instrument.



Idag har jag för första gången spelat gitarr, bland annat "Du ska inte tro det blir sommar". Vi spelade och spelade och spelade tills fingertopparna domnade bort. Så roligt men det krävdes stor koncentration! (se bild nedan). Vi fick en genomgång av olika ackord både på piano och gitarr. Vi gick igenom olika ackordtyper som durackord, mollackord och septima-ackord.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar