fredag 4 februari 2011

Tillverka ljudverktyg

Idag har vi tillverkat lätta instrument av återvunnet material. Jag gjorde en maraccas och en kapsylspelare. Till maraccasen använde jag en toalettrulle som jag fyllde med makaroner. På toalettrullen limmade jag fast en bit tapet med en limpistol. Till kapsylspelaren spikade jag fast sex kapsyler, två och två, på en träbit. Fördelen med egengjorda instrument är att det blir ett dovare ljud. Det är bättre för allas öron. Så här ser instrumenten ut:

Så här låter maraccasen:

  Så här låter kapsylspelaren:


Vi sjöng och spelade olika barnvisor med våra egengjorda instrument, bland annat Nyss så träffa jag en krokodil. http://open.spotify.com/track/05Xe1JTyJlGyAyDNOxmJLS
Idag lärde jag mig vers två på den visan.

Nyss så träffa jag en krokodil 
som körde runt i en bil
han var så smal och lång
och blåste i ballong
men bilen var för stor 
och svansen for och for
så den fick spikas fast på ett flak därbak


Används instrument mycket på förskolan? Tas de inte fram för att inte pedagogerna vet hur de ska använda instrumenten med barnen? Problemet är lätt att lösa. Ge barnen instrument och se vad och hur de vill använda dem. Om vi gör en musiklek med barnen är det bra att förvarna dem att det snart är slut genom att säga: nu är det tre gånger kvar, nu är det två gånger kvar...då blir de inte så besvikna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar