tisdag 22 februari 2011

VFU

Idag har jag varit på min vfu-plats där jag gjorde en aktivitet med några barn. Jag gjorde en momentplanering i förväg och skriver också här hur det gick. 

Lyssna - reflektera - rita
Vad  
Lyssna på olika ljud, prata om ljuden och sedan rita ett av ljuden.

Hur 
Vid första omgången att lyssna på sex ljud tar jag med mig fyra pojkar, alla 5 år, till ett ostört rum och tar med mig en bärbar dator. Vi lyssnar på ett ljud i taget och efter varje ljud frågar jag vad de tror att det är för ljud. När vi lyssnat på alla sex ljuden ber jag dem att tänka på ett av ljuden och sedan rita ljudet på ett papper. Pojkarna får berätta för mig vilket ljud de har ritat. De får också möjlighet att själva forma ljudet, som de ritat, med sin mun.Samma aktivitet gör jag sedan med fyra femåriga flickor.

Varför 
Få möjlighet att lyssna till olika ljud och reflektera över vad de hör. Tänker de som jag tror. Här upptäcker jag om jag tagit barnets perspektiv. Det blir en lärandesituation i språkutvecklingen när vi pratar om vad vi tror att det är vi hör. Barnen får också upptäcka att vi kan tänka olika, se olika perspektiv. I läroplan för förskolan Lpfö98 (2010) står under Utveckling och lärande att förskolan ska sträva efter att varje barn: "utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv" (s. 10). 
Anledningen till att jag väljer en pojk och en flickgrupp är för att upptäcka om de tänker könsinriktat på ljuden. (Så som vi vuxna kan ha förutfattade meningar om könsinriktat) Vad väljer de att rita? Påverkar de varandra?

Utvärdering 
Tyvärr fanns det inte något nätverk i den bärbara datorn som jag behövde till min aktivitet. Därför satt vi kvar i ett rum på avdelningen med en stationär dator och de andra barnen gick ut. De sex ljuden barnen fick lyssna till var dessa: (OBS! De fick inte se bilderna)
http://www.youtube.com/watch?v=GZ72B0B5Sa8 
http://www.youtube.com/watch?v=XLStpDLc-HI 
http://www.youtube.com/watch?v=1pWd8U6E0P4 
http://www.youtube.com/watch?v=4xDFWlOXio0 
http://www.youtube.com/watch?v=JJF2TcXBPos 
http://www.youtube.com/watch?v=XaOvr7c9fhc 

Barnen uppfattade ljuden ungefär som jag föreställt mig. Ljudet från propellerplanet sa de att det var en maskin eller en traktor. Jag frågade barnen ofta om vad de trodde ljudet hade för färg och om ljudet var stort eller litet. När de trodde att de hörde ett bebisskrik frågade jag barnen om de trodde det var en pojk eller flick-bebis. Pojkarna svarade att det var en pojkbebis för det hördes på skriket. Flickorna svarade att det var en flickbebis eftersom flickor gråter oftare än pojkar. Ett pojke blev påverkad av de andra barnen att rita en katt annars valde alla barn att rita det sista ljudet de hade hört (katt). Var det lättast att komma ihåg det ljudet eller var det bara för att det var det sista de hörde? Efter att vi lyssnat på det sista ljudet hade det varit bra om vi tillsammans repeterat vilka ljud vi hade hört. Hade de då valt att rita andra ljud? Det var alltså ingen skillnad mellan pojkar och flickor då alla ritade samma ljud. Här är några av dagens alster från aktiviteten:

Här är en katt med lång svans

Här är en katt som är ute och går på sommaren och har kläder på sig

Här är tre katter som är kompisar

Om man tycker det är svårt att rita en katt kom det här barnet på att man kan lägga en katt på pappret och rita av konturerna

Så här lät det när barnen härmade ljuden de ritat





 

1 kommentar: