måndag 14 februari 2011

Tillverka rituella trummor

Bom, bom, bom, bom låter stora trumman... Idag har vi tillverkat trummor. Jag gjorde en trumma av papprör som jag häftade fast guldtapet på. För att täcka häftstiften flätade jag snören och limmade fast flätorna över häftstiften. Lite guldstjärnor satte jag också på trumman med hjälp av en limpistol. Skinnet skulle först ligga i blöt i minst 30 minuter för att bli tänjbart. Sedan häftade jag fast skinnet på pappröret. Ett snöre virade och limmade jag sedan några varv runt trumman för att dölja häftstiften.






Jag började också göra ett regnrör av wellpapp där jag stuckit in små plastbitar från en hink. Jag lade i makaroner och lyssnade av. Det lät härligt. Jag ville få wellpappen mer stabil och täckte därför wellpappen med gipsbindor. Allt blev vått och kladdigt. När gipset hade torkat en del lyssnade jag på ljudet en gång till. Var hade ljudet tagit vägen? Då wellpappen blev fuktig av gipset blev naturligtvis makaronerna också våta och klibbade ihop sig. Nu har jag i alla fall lärt mig att lägga i makaronerna efter att gipset har torkat. Man lär sig av sina misstag! Det är faktiskt bra att barn ser att vi pedagoger också kan göra fel ibland för då upplever inte barnen att allt måste bli perfekt utan de kan också få göra sina "fel".

Det är så roligt att vara i bildsalen. Det finns så mycket olika material att använda och allt fååår vi använda. Fjädrar, papper, tyger, tapeter, pärlor, lim, färger osv. Så här önskar jag att alla barn får ha det på förskolor. I den reviderade läroplanen för förskolan Lpfö98 (2010, s. 10) så står det att "förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap". Då vill det till att de får använda material tillsammans med sin fantasi. Om man vill göra trummor med barnen på förskolan kan man beställa skinnet från http://www.lutfisken.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar