tisdag 15 februari 2011

Musikpussel

Idag har vi gjort digital musikproduktion. Vi hämtade ljud från multimediabyrån. http://www.multimedia.skolutveckling.se. Där fanns färdiginspelade ljudslingor som vi satte ihop till en egen konstruktion. Allt som finns på multimediabyrån är tillåtet att använda. Jag, Karin och Marie drömde oss bort till sol, bad och värme när vi gjorde vår inspelning. Musikpussel-låt

När kan vi ha användning av detta på skolor och förskolor? När jag var liten och skulle läsa upp en saga för kompisar fick jag förvränga min röst för att bli de personer som var i sagan. Idag kan sagan bli än mer spännande och arbetad om vi lägger in ljud i bakgrunden och förställer rösten genom datorn. Om vi i en barngrupp skriver en saga tillsammans kan vi också lägga till ljudeffekter. Vi spelar in sagan på en cd-skiva så alla barn också kan lyssna på den hemma. Jag ser bilden av stolta barn som har gjort en inspelad saga med ljudeffekter. 
Så här kan en saga låta med ljudeffekter som Sara och Katerina har gjort: http://www.aviary.com/artists/scsvensson/creations/katta_och_saras_saga

När vi arbetar med sagan kan barnen ingå i olika grupper som arbetar med olika delar av sagan. Jag anser det är viktigt att alla barn får testa på de olika momenten för att göra en ljudsaga, så då kan varje grupp göra en sekvens var ur sagan. I Lpo 94 (s. 10) beskrivs att eleverna "kan använda informationsteknik som ett verktyg för kunskapssökande och lärande". Tänk vad roligt att genom att skriva en saga och sätta ljud på den få in både svenska, musik och IT.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar